AQP - ICA - HUACACHINA - LIMA

Well, eftersom vi tycker att det är jätteroligt att åka buss när det är påsk och alla andra också gör det så gjorde vi det hela dagen igår med. Vi gjorde inte mycket vettigt i Aqp faktiskt förutom att sova mycket gott under riktiga täcken (när hönde det senast undrar en ju), äta en tamale till frukost och passa på att prata med våra familjer när de så praktiskt befann sig allihopa på samma ställe istället för utspridda över landet. Sedan tog vi bussen till Ica och det tog på riktigt dubbelt så lång tid som vi trodde meaning att vi kom fram kl 02. Då körde Stina lite fula tricks på taxichaufförerna och fick ned priset till 4 soles och vi tryckte in oss i en minitaxi med våra väskor. Problemet var bara att när vi kom fram till hostlet vägrade det erkänna att det existerade. Ingen öppnade och det fanns ingen skylt om att det ens var ett hostel men vi var på den korrekta adressen och grindvakten sa "ja, det är ett hostel där" men hostlet höll inte med om det alls. Efter tio minuters funderande, frågande, plingande och hojtande öppnade kl 02.30 en kvinna dörren och sa "välkommen" som om ingenting hänt och gav oss ett rum och lösenordet till nätverket (alltid viktigt med wifi). Mycket intressant upplevelse. Vi somnade på två röda och på morgonen packade vi ihop oss, åt en banan och tog en tuktuk till Huacachina vilket är en liten ministad kring en sån där klassisk oas mitt i öknen ni vet som en ser i filmerna. Väl där förhandlade vi med en gubbe och sedan åkte vi strandbuggy och sandboard i sanddynerna i en timme. Jäkel vad roligt! Chauffören skulle givetvis ta lite selfies med "los chicas rubias" och blev överlycklig när jag klättrade upp på taket och posade. Det var dock klurigare än jag trodde med bräda då den knappt satt fast på fötterna och sanden betedde sig som trögt puder ungefär.

Väl nere i stan igen käkade vi medhavd brunch vid sjön och tömde skorna på sand innan vi begav oss tillbaka för en (mycket välbehövlig - sand överallt) dusch på hostlet. I skrivande stund sitter vi på bussen mot Lima (ja jag skriver alltid blogg på bussen men vad i hela fridens tider ska en göra när vi spenderar typ 80% av tiden på bussar? Just nu visas dessutom "fantastic beasts and where to find them" med spanskt tal och jag VÄGRAR se den på det här sättet första gången så jag sitter som Ted Moseby som ej vill veta resultatet i superbowl med kepsen nedtryckt i ansiktet och Zacke på jättehög volym för att varken höra eller se någonting, bifogar bild nedan. Igår hade vi visserligen tur då iaf två av fem filmer var med engelsk text, både The Mechanic (Jason Statham ❤) och Hacksaw Ridge vilket var en riktigt bra film faktiskt om en bortser från antalet döda/döende/dödande människor en måste se.)

HUR SOM HELST (liten parentes, sorry) ska vi träffa Stefanie och Sanne från Nederländerna igen när vi kommer till Lima så det ska bli kanonkul. Sanne ska åka hem på tisdag men hon ska vara vår guide i Amsterdam när vi mellanlandar där på väg hem så vi kommer att ses snart igen. Undrar dock vad som pågår på den här bussen, nu har vi på riktigt visat bussbiljetten fem gånger och jag börjar fundera på om kontrollanten är Doris eller vad det är frågan om för jag får ju inte sova i fred.