YOU BETTER BELIZE IT

Next stop: Belize. Närnare bestämt en liten backpackerfylld ö vid namn Caye (uttalas key) Caulker. När vi klev av båten välkomnades vi (på engelska!!) av rastafaris med frasen "Welcome to paradise" och i jämförelse med Zanzibar så vet jag väl inte i ärlighetens namn, men med tanke på att vi inte sett havet på flera veckor så var vi som små lyckliga barn.

Jag mådde pest och pyton pga någon dum bakterie som går bland backpackers så dagen efter låg jag bara och sov i skuggan på stranden (brände mig såklart trots 50+) medan Stina (den duktiga) gick runt bland öns alla snorkelställen och jämförde priser. Vi bokade till sist in oss på en halvdagstur hos Caveman och vilken jackpot det blev alltså.

Morgonen efter smorde vi in oss ungefär hur mycket som helst (jag tog såklart på mig en tshirt också, haha) och åkte ut till världens näst största barriärrev som råkar ligga fem minuter utanför öns kust. Där snorklade vi på två olika ställen och fick se alla möjliga fiskar och en himla elektrisk ål (!) och fina koraller innan vi åkte till ett tredje ställe och fick simma med nurse sharks (hur översätter en det? Sjuksköterskehaj låter hemskt orimligt) och stingrockor! Så. Himla. Coolt.

Efter det åkte vi till andra sidan ön och letade efter en sjöko (manatee låter mycket coolare måste jag säga men tackar beläst pojkvän för översättning) som en kan få se om en har tur. Vi hade tur som attan och fick simma med den också! Löjligt stora och häftiga djur. Vi fick också se sjöhästar och mata tarpons (tarponer? Wtf? Vet ej vad det heter på svenska men det var jättestora silvriga fiskar, se bild på förskräckta/förtjusta tjejer i båten) med sardiner. Jäkligt nöjda med den dagen måste jag säga. Lagade god middag på hostlet och sov som små barn. Om barnen sover på nätterna dvs. Sen bestämde vi att Belize var för dyrt för oss och styrde kosan söderut men det får fasen bli ett eget inlägg.

Undervattensbildbomb! 👇

#1 - Anders W

den där fisken ser ju lite läskig ut ja :-)