RECAP GALAPAGOS

MOT GALAPAGOS
Vi tog en taxi kl 6 till flygplatsen från vårt hostel i Guayaquil och landande kl 9 på Isla Baltra, vilket är en av alla öarna i Galapagos. När jag skriver vi så är det två svenska killar som vi träffade på segelbåten mellan Panama och Colombia, samt kanadensaren Kieran och amerikanen Matt. Från flygplatsen åkte vi med buss, båt och buss till ön Santa Cruz (alla resor var mycket korta). När vi gick av bussen möttes vi av resebyråer med turer och dykning. I vimlet träffade jag en amerikan som också ville dyka, och sen dess hänger han med vårt gäng.
Vi hittade ett hostel, åt dyr lunch och promenerade 3 km till Tortuga bay. Vid den första stranden kunde man surfa, men inte bada. Då det kunde vara strömt där. Vid den andra stranden kunde man snorkla och bada. Vi såg små hajar och stingrockor där, Matt och Kieran såg väldigt roliga ut som snorklade efter hajarna i vatten som var högt till vaderna. På stranden fanns det gott om iguanas, små fåglar, stora storkar och ödlor.
5.30 pm stängde stranden och vakterna började vissla med sina visselpipor att alla skulle lämna nationalparken.
Därefter åt vi middag på en gata som var full av många restauranger och blockerad av bord och stolar. Där åt vi fisksoppa som förrätt (första soppan jag ätit upp hittills! Vanligtvis har de ju benmärg och mycket konstiga delar i soppan), och en huvudrätt bestående av fisk, kött eller kyckling för fem dollar. Därefter tog vi en glass och promenad runt i stan och hamnen. För att sedan slockna relativt tidigt i våra sängar.

DYKNING, STRESSIG MORGON
Jag och amerikanen blev inte upphämtade av vår dykklubb. Vi var väldigt osäkra på om vi skulle bli det också. Då vi kom fem minuter försent till dykshoppen för att bekräfta och betala. Men vi hade skrivit ner våra namn och visat våra dykarcertifikat. Så det kändes som att vi var med (jag och amerikanen från flygbussen som heter Dean). Men icke. Vi skulle ha blivit upphämtade kl 7. Så kvart över sju sprang han och jag runt till alla resebyråer & dykashoppar vi kunde hitta för att få dyka med ett annat företag.
7.30 tänkte jag att det var kört och tänkte gå tillbaka mot hostlet för att komma på en ny plan för dagen. Då kör en pickup med dyksaker förbi. Jag stoppar den och frågar om det finns plats för två till och vart han skulle. Och det fanns plats. Så tio minuter senare satt vi i en pickup påväg till dykplatsen Gordon Rocks! Vid Gordon Rocks är man så gott som garanterad att se hammarhajar och sägs vara den bästa dykstället på Galapagos.
Mycket riktigt såg vi hammarhajar, revhajar, sköldpaddor, sjölejon, rockor och stora stim av olika fiskar. Påvägen hem satt jag ute på däck längst fram i fören och såg halva Santa Cruzs kust och små öar runtomkring, Galapagos är så sjukt fint.

Efter dykningen duschade jag ut mitt rastahår, det blev såå sjukt trassligt av någon anledning. Vi mötte resten av vårt gänget på hostlet som åkte på en snorkeltur under dagen och simmade med sjölejon på ön Santa fé. Vi packade snabbt om och begav oss till Las Gritas, vilket är två stora vulkanklippor som kommit isär och mellan dem är det väldigt klart färskvatten. För att komma dit fick man ta en båt för 50 cent och promenera i 15 min. Promenaden dit gick genom en mysig stig, en strand, en till stig med vulkanplattor som man gick på med vattendammar på båda sidor på en del ställen gick man över dammen på broar. Vattnet i dammarna verkade stå still, så de hade färgerna gul, röd och grön. Därefter gick man uppåt och fick en fin utsiktsplats på toppen av klippan (vulkankullen) och gick man ner för trappor kom man till vattnet. Sprickan som man kan simma i är ca 100 meter lång och kanske 3-5 meter bred med få fiskar i och ibland väldigt djup. Vi hann dessvärre aldrig bada för att stället stängdes vid 5 nåt.
Så vi åkte tillbaka till hostlet, killarna från snorkelturen var helt färdiga och tog första bästa restaurangen. Medan jag och Dean gick till dykklubben för att få en stämpel i vår loggbok och delade sedan på en hummer i stark kokosnötsås på gatan med alla restauranger, vilket var sjukt gott! Till det drack vi drinken Caipiriñha, vilket är lime, mynta och alkohol. Ingen läsk eller nåt, den drinken gick rakt upp i huvudet. Påvägen hem bokade vi en båt till ön Isabela och gick och lade oss tidigt.