WILD CARD: PANAMA - SAN BLAS - COLOMBIA

Var ska jag börja? Det här har varit en riktig highlight på vår resa och vi är sjukt nöjda. Jag får helt enkelt försöka ta det kronologiskt tror jag.
DAG 1
Vid femtiden packade vi ihop oss och gick ned till hamnen för att gå ombord på båten. Det första som händer är att det börjar regna, vi söker skydd och blir inbjudna under ett plåttak där ett gäng locals har födelsedagsfest för en kille. Vi blir bjudna på öl och sitter där och chillar tills det slutat regna och en liten båt kommer och hämtar oss allihop (18 st) och vår löjliga mängd bagage. Det mesta packas i lastutrymmet och vi har bara en liten ryggsäck var med det vi behöver för resan samt all nödvändig dryck. Efter att ha haft en liten genomgång av reglerna ombord (ex 1. Ramla inte överbord osv) fick vi supergod pasta med köttfärssås av Natalie som lagar maten ombord innan vi styrde mot San Blas. Den kvällen och natten gick vi för motor med vågorna från sidan - jättebra recept för att framkalla sjösjuka. Vi var iaf 5-6 personer som spydde innan det var färdigt. Uppe på däck gick det bra att vara men där kom vågorna upp med jämna mellanrum så en blev genomdränkt och kall. Nere mådde en illa om en inte låg blickstilla raklång i sängen. När jag till slut gav upp och gick ned låg Stina som i graven i vår säng och stirrade i taket. Bara att sätta sig upp och försöka ta ett sjösjukepiller var en prövning, för att inte tala om att gå på toaletten.

DAG 2
Hur som helst överlevde vi natten och på morgonen vaknade vi upp i paradiset. Klart blågrönt vatten, små obebodda öar med palmer och stränder så långt ögat nådde. Vi betalde taxan ($20 pp) till Kunafolket som bor i San Blas och styrde kosan mot en kanonfin ö med en stor strand där vi hängde hela dagen, snorklade, spelade beach volley och fotboll, solade och hade det jäkligt bra. Natalie ordnade tacogratäng till lunch med en av de bättre guacamoles jag ätit. Sen betalde vi Kunafolket $1,5 var för en kokosnöt, Wild Card sponsrade med en flaska rom och sen hade vi coco loco på stranden. På kvällen grillade vi och myste runt elden och skrattade åt Matt som blev löjligt full redan kl 19.
Väl tillbaka på båten körde vi snurra flaskan och hann med en massa sjuka 'dares' innan vi somnade under stjärnorna uppe på däck.

DAG 3
Denna morgon gick vi för segel till nästa ö i paradiset. Vi ankrade i lä och låg och myste på däck, hoppade från båtens tak och efter lunch tog vi gummijollen till en miniö en bit bort där vi drack drinkar och lekte på stranden. Allt är så vackert här! Paradisblått, sol och varmt vatten. Den här resan är värd vartenda jäkla öre ska jag säga er. På kvällen käkade vi middag på båten och jag bara satt där och kände att okej, vi sitter på en segelbåt i Karibien och äter nyfångad hummer med vitlökssmör och dricker vin. DÅLIGT LIV! NÄ INTE DÅLIGT! SKITBRA LIV! AAAAH. ÄR DET HÄR MITT LIV?! Händer det här ens?
Efter middagen packade vi en happy box (kylväska full med rom that is) drog igång en stor bonfire, grillade marsch...ni vet såna där goda och dansade på stranden hela natten. Tillbaka på båten gick det inte att somna utan vi bara låg på rygg på däck och stirrade på den magiska stjärnhimlen, vi fick till och med se det största stjärnfallet jag någonsin sett.

DAG 4
Ny dag, ny paradisö. Denna gång med riktigt bra snorkling, vi såg ett par jättestora humrar och massor av fina koraller. Lite slöa var vi sedan gårdagens bravader så i övrigt hängde vi mest i vattnet och njöt av sista dagen på beachen. Sedan packade vi ihop oss, duschade bort det mesta saltet ur håret och förberedde oss för 1,5 dygn på öppet hav. Somnade kl 9 (tror de flesta av oss låg lite back sedan natten innan) och vaknade av gungandet kl 8.

DAG 5
Grattis till Stina som fyllde 25! Av mig fick hon choklad som hon förmodligen inte kan lyckas äta i det här gungandet men väl när vi är på land kanske. Världens gulligaste Natalie gjorde en kaka (något sned men sjukt imponerande att hon ens lyckades mtp förhållandena!) som hon överraskade Stina med på eftermiddagen. Svårt att hitta något att sysselsätta sig med då en blir blöt och nedskvätt på däck men det är varmt och gungigt under däck. Blir mest att äta och sova men sloth-life är faktiskt helt okej, sjön suger som de säger. Framemot kvällen blev gungandet värre och alla fick lov att packa in sig under däck, ganska varmt och kletigt och trångt men ganska snart gick alla och lade sig. Stina och Aron satt på vår säng när vi hade ätit middag och plötsligt vrider sig båten 90 grader och kastar in dem i den övre av sängarna på andra sidan så de slår revbenen i den. Jag och Stina delade säng och hade tyvärr inget "avtrillningsskydd" och båten gungade något grönjävligt hela natten så vi fick hålla i oss med händer och fötter för att inte ramla ur sängen. I köket välte det ena med det tredje och det kom in vatten på lite olika oklara ställen som t ex i Antons säng via ac-aggregatet. Aron och Freddie satt på varsin frysbox i köket och bara garvade åt eländet medan vattnet droppade in genom en lucka i taket allt eftersom vågorna slog över båten och köksredskapen låg spridda över golvet. Det var lite för varmt för att försöka sova men fanns heller inte så mycket annat att göra medan vi red ut stormen.

DAG 6
På morgonen vid sextiden masade vi oss upp ur sängen och fick i oss lite frukost medan vi tittade på solen som gick upp över Cartagenas skyline. Vi var ca fem h efter tidsplanen pga stormen, kapten Charlie hade fått dra ner på farten för att vi skulle slippa det värsta. Vi tog lite gruppbilder på båten innan vi packade ihop oss och letade rätt på ett hostel. Nu bor de flesta av oss uppdelat på två hostel i samma kvarter och ikväll har vi varit och käkat middag med hela gänget och kaptenen med familj. Så himla kul att träffa massa nya människor och vi är glada att vi fick ett så bra gäng och världens bästa kapten Charlie.

Måste ändå försöka beskriva alla sköna människor som gjorde resan med oss. Vi hade tur att få ihop ett bra gäng. Innan vi gav oss iväg var jag ändå lite orolig; är det en bra kapten, roliga människor i gruppen, kommer jag få glutenfri mat ens? Men allt löste sig till 100% och vi är så glada.
Vi har alltså:
Amber från London. Störtskön, rapp i käften och vacker som en dag med blont afro.
Michael & Colin från Australien, två grabbar som gillar att festa och snacka goja men alltid taggade på allt. Michael är en sann drama queen och Colin har sett varenda film som finns.
Elody & Gary, ett fransktalande par från Schweiz som hållit sig mest för sig själva men som är jättetrevliga.
Laura från Berlin, charmig tyska med amerikansk accent på sin engelska, glad och framåt tjej som ser jätteung och oförstörd ut men som nog har upplevt både ett och annat och har koll på det mesta.
Matt från Australien, en något äldre kille som bor i Olso (låter svinroligt när han helt plötsligt säger "HARREGUUUD") och som är duktig på att bli gode full jättefort men han är väldigt omtänksam och snäll samt har bra musiksmak.
Kora från Hamburg, här kan vi snacka tysk brytning på engelskan, försiktig men trevlig tjej som är ute och reser med sin kille (som dock inte var med på denna resa), hon kör dessutom analogt i sin kamera (cred!).
Andrew, född i Mexico men bor i Kalifornien, kanonhärlig allmänbildad rejäl kille som gör Central- och Sydamerika på mc.
David från Colombia, bor i NY, riktigt omtänksam och fantastisk liten kille, gör precis som Andrew resan på mc. Behöver exakt två glas vin för att börja dansa och lyste upp till max idag när han fick visa oss runt i sin stad.
Jennifer från Schweiz, ganska tillbakadragen men trevlig tjej, pytteliten men äter som en häst.
Nicki från Nederländerna, lång, glad och taggad tjej som äter veganskt och dricker varmt vatten. Gillar att dansa till latinomusik och ta kort på street views.
Anton, Aron och Freddie från Västerås, tre sköna grabbar som lägger asfalt på sommaren och lever livet på vintern.
Stina & jag såklart.
Crewet på båten är kapten Charlie som fick mig att fläta hans hår häromdagen för han blev avis på Stinas "viking braids", hans fantastiska fru Natalie som lagar den sjukt goda maten, deras trettonåriga son Keenan samt styrman Ori.

Här kommer ett par bilder, fler kommer när vi får tid/rimligt internet.